lördag 10 april 2010

Moder Jord vaknar och gäspar högt i Jämtland..

... att få bo i vacker natur, fjällnära och med skogen och sjön inpå knuten nästan, är i sanning en rikedom för mig.. Här uppe har vi "riktiga" årstider, ( som jag brukar tänka de iskalla vintermornar då väckarklockan ringer och termometern visar -30 eller kallare..) och nu då VÅREN verkligen är här, ja då vaknar hela livet känns det som!! Kanske är det därför jag nu känner så stark lust att skapa denna blogg, som en förlängning av hemsidan , där många små och stora tankar får chansen att komma fram? Lusten kom sent igår, då jag på kvällen satt uppkrupen i min soffa och behagfullt borrade ner nosen i min hunds nacke... drog ett djupt andetag och kände en rutten doft av fågelbajs och annat... insåg att hon nog inte blev helt ren efter sin kvällsdusch..
Vi hade haft en vidunderlig eftermiddagspromenad delvis i sjönära skog, där hon stolt kom skuttande och visade t ex fågelvingar hon funnit och glatt tuggade på, ruttna ej identifierade klumpar likaså samt förnöjt rullade i ankbajs och lera där det bjöds....samtidigt gick jag runt och hälsade välkommen, välkommen kära markvättar och annat efter snöns hårda grepp..
..med nosen inne i hennes sträva päls; tekoppen vid min sida, så insåg jag att detta var ett ögonblick av RIKEDOM: Att mätt och nöjd, frisk och boendes i fantastiska omgivningar få spendera sin fredagskväll med en illaluktande liten hund och samtidigt veta; att det är själva Våren och Moder Jord som doftar... att få promenera på Hennes jord/Hennes kropp och veta att alla dessa väsen, all denna visdom finns tillgänglig för den som vill ta del av den.. Jaa... det är en skatt.
Jag ska ta med mig trumma och skrivblock ut i dag, och så hoppas jag på budskap eller dialog..
KraxFlax från Korpstjärna ( och terriern Vera )

5 kommentarer:

  1. Predis så var min fredagskväll utom att jag har med mig min renliga katt Oskar på mina promenader. Orrar som spelar på sjön. duvors kutter och ugglornas hoande i granskogen. Våren är verkligen en magisk och härlig tid. Allt ligger framför oss och det blir bara bättre o bättre.

    SvaraRadera
  2. Våren är underbar....sandhögarna inne där Mozart legat till trots.
    Långa promenader.. inser vad jag saknat dem blev inte så många sista tiden med Tarzan.
    Det tinar i rasande fart och snart är vi framme vid min absoluta favorit bland årstiderna försommaren...
    KRAM

    SvaraRadera
  3. Så roligt med all denna kvinnliga moderjord aktivitet som verkar spritta lite överallt just nu (eller är det bara jag som hittar just nu ;))

    länkar dig raskt till min blogg o hoppas du kommer skriva riktigt mkt från Jämtland. Själv är jag en urban häxa i Malmö - men natur finns överallt ;)

    SvaraRadera
  4. Tack alla tre för era inlägg... det var på ren och skär inspiration som min blogg hastigt föddes!! Skogsnuvan, du får vara glad ibland att du har en renlig katt, jag och skotten kom nyss in igen efter några timmar och hon smet snabbt innan jag hann duscha henne... jag har vita soffor... hhmmm... ;) Liliann; tror att du ska titta efter valp jag.. Mozart vill nog bra gärna skingra tankar och längtan - kanske matte med?
    Och så Sofia; jag tror att tiden är mogen för att trådarna ska knytas samman, för att alla vi gamla hemmahäxor och skygga solitärer ska skapa nätverk! Moder Jord själv talar mycket om det; att det faktiskt är nu Gudinnan ska återvända.. och med detta en annan världsordning, holistisk och ekologisk, kvinnans - mannens balans.
    Härligt! Men; jag är väldigt oteknisk, jag tackar och bockar för din länk men vet inte ännu hur jag länkar tillbaka.. ska fixa det. KraxTack!

    SvaraRadera
  5. Jo jag tror att jag lyckades!! WooHoo!!

    SvaraRadera