tisdag 13 april 2010

Prästinnan.

Jag går en utbildning till Prästinna i England.
En stark och utvecklande utbildning, med tydliga målbilder... det är vid the Goddess Temple i Glastonbury/Avalon jag gör denna treåriga utbildning, där jag såsmåningom blir Priestess of Avalon.. Jag är oerhört glad att få förmånen till detta; jag tror att vår (andliga) utveckling på denna jord gör att vi kommer att behöva fler och fler präster/prästinnor som utifrån olika bakgrund/traditioner ska verka utåt i ceremoniella såväl som privata sammanhang.. vi går mot en framtid där religioner inte behöver vara så starkt definierade och där vi möter varandra med mer respekt och är ödmjuka inför att vi kan ha olika stigar att vandra.. där vi för att skapa balans jobbar mer på ett energiplan, och där just det ceremoniella för oss samman .. där vi möts för att vi delar samma önskan, om att få leva i andlig harmoni och jämnvikt på alla plan... och där någonstans, kommer höjandet av Gudinne-energierna fram och mitt och många andras kall att bli Prästinna.
Allt detta är ju, för mig i alla fall, lätt att ta till sig, lätt att förstå... och ändå; ofta möts jag av totalt oförstående när jag försöker förklara detta.. (och jag svarar då bara på frågor, jag är inte alls ute och missionerar...) Men just detta har jag funderat på; de flesta kan utan att tveka ta till sig kunskap om religioner från olika håll, olika traditioner och sedvänjor håller många av oss intresserade (även om det inte är något vi själva skulle utöva) och de allra flesta av oss är fullt kapabla att sätta oss in i olika världsbilder. MEN; då det kommer till detta så blir många förvirrade tror jag, eftersom epitetet Prästinna låter väldigt likt kyrkans Präst.. men ändå inte... och dessutom är jag inte formellt bunden till någon religion... jag är alls inte emot kristendom.. eller andra religioner.. och som grädde på moset så tror jag även att i jämställdhetsfrågan kommer kvinnan och mannen aldrig att kunna bli just jämställda om inte den balansen också finns på ett andligt plan ... dvs att Gudinnan blir lika erkänd som de manliga Gudar vi har... Men det kommer en tid, då balans inträtt och harmoni råder.
Då Gudinnan ( i varje kvinna ) återtagit sin kraft. Ho!!

1 kommentar: